تحديث:انا كنت ساكتة ومش عاوزة انطق لانها زى ماقلت حبيبتى وانا بحبها وقلت فى نفسى بلاش فضايح
immigrantانما لما جت حبيبة قلبى
فى التعليقات بتقولى كليتى نظيفة جملية متطورة
قلت حرام اسيبها على عماها وارويها الحقيقة بقى




اتفرجى يا هانم :@



كفاية دول انا بردو لسة بحبها


..........................................................................



احب احذر جميع البلوجرية واقلهم يحذرو كل اللى يعرفوهم وي
قوللهم ان

كليه الالسن ضاااااارة جدا بالصحة وتؤدى الى الوفاة




ياريت بقى كدة اللى فيكو لسة فى عز شبابه
وفى الثانوية العامة الله يمسيها بالف خير-كانت ايام دلع بصحيح- ميفكرش يجيب مجموع عالى لحسن التنسيق يحدفه على كلية الالسن
واللى عنده اخ او اخت بيفكر يدخلها يعمل فيه ثواب وينصحه لوجه الله
يا جماعة دى كلية عذااااااب
قالولنا ان الايام السودا هتخلص بعد الثانوية العامة وهتدخلو الكلية بقى هتبقو مكبرين دماغكو وبالكو رايق واخر تمام -بصراحة مش فاكرة مين اللى قال كدة بالظبط ولو افتكرت يبقى مش هسيبه فى حاله-
فى اول سنة انا قلت ان الكلام دة مظبوط فعلا الكليات دى دلع وراحة بال احسن من الضغط بتاع الثانوية العامة بمراحل وكفاية ان مفيش بقى لا دروس ولا وجع قلب
بالنسبة للدروس المعلومة اتغيرت على التيرم التانى
باقى المعلومات بدات تتصحح شيئا فشيئا
اتريهم كانو بيخدعونا فى اول سنة وبيدونا تلت مواد بس فى التيرم نطلع سنة تانية نتفاجئ انهم بقو تسعة
وكل مادة تلاقى دكتورين تلاتة بيدوها وكل واحد عايش بنظام غير التانى وعاوز حاجات غير التانى
وانت ايها الطالب المجتهد عليك تنفيذ كل مايطلبه -المستمعون -عفوا الدكاترة والا هيطلع عينك
الواحد صبر نفسه وقال مش مهم مش مهم لازم نتعب علشان نلاقى نتيجة
واشتغلنا على قد ما قدرنا والحمد لله طلعنا من سنة تانية معافيين تماما نفسيا وعصبيا ودة الشئ اللى الواحد مش متوقعه خالص السنادى
انا من اول اسبوع محاضرات وانا عماله اتصدم اتصدم
كل يوم اتصدم فى حاجة جديدة
لحد ما بقيت اكلم نفسى وانا ماشية فى الشارع والله
الدكاترة باين فاهمين غلط كل واحد يدخل يعيش مع نفسه يشرح الكلام اللى بيقوله دة ومالهوش دعوة بالطلبة ولو حد فكر ينطق تلاقى موشح ويقولو انتو فى سنة تالتة عاوزينا نعملكو ايه نشرحلكم عربى مثلا ونتكتبلكم على السبورة
والله لا عاوزين لا كدة ولاكدة _مع ن دة مش عيب يعنى _ انا بس نفسى حد يتناقش معانا
دى لغة يعنى ولازم نتكلم احنا كمان
نفسى اتكلم لغات ياناس
انا مش عاجبنى الوضع بقى وقلت لازم اكون ايجابية واتناقش مع الدكاترة
اول مرة

فى محاضرة ترجمة الدكتور بيترجم جملة بشكل غريب اوى.. انا قريتها على النت وفى الجرايد واخدتها قبل كدة بشكل تانى.. وانا وكل صحابى عملينها بنفس الشكل.. المهم روحت قايلاه يادكتور انا عملتها كدة لان... ولان... واعدت اشرحله وجهة نظرى
الشئ العظيم اللى عمله ان كان منصت ليا جدا حتى انا كنت مستغربة من اهتمامه بكلامى واستنى لحد ما خلصت كلام وراح باصصلى كدة -انا قلت هيرد عليا- وراح باصص فى الورق اللى فى ايده وكمل ترجمة
كل صحابى اعدو يضحكو عليا وقالولى متبقيش تحرجى نفسك بعد كدة
طيب دة راجل طيب.. اقتصر وكبر دماغه منى ومن كلامى وخلاص



الدكتورة التانية
بردو بتاعة الترجمة
جيت اقرالها الجملة اللى انا مترجماها من اول كلمتين تبصلى كدة شذرا -والله كانها قرفانة من حاجة اوى- وتقولى:
غلط
غلط
لالالالا
ايه دة
طيب يا دكتور ماتسمعى للاخر وبقنعها
راحت قالتلى طيب قولى تانى كدة
جت بردو عند اول كلمتين وقالت نفس لكلام:
لالالا
غلط
وراحت مكملة ترجمة هى
وطلع كلامى صح بس هى مستنتش تفهمنى
حسبى الله

الدكتور التالت بقى
بتاع المحادثات
دخل اول يوم
ابتسامة عريضة.. وش سمح.. هدوووء كدة
وقال انتو اللى لازم تتكلمو (ياخواتى على البراءة)
دورى انى اسيبكو تتكلمو علشان اللغة تتحسن عندكو انا هنا علشان اسمعكو واصححلكو اخطائكو
دة كان اول محاضرة
المحاضرة التانية علطول كان واخدها كلها لحسابه

وسنته سودا اللى هيتكلم
وكنت عاملة دايلوج نفسى اقولها
بس محصلش نصيب الصراحة
انتو طبعا عارفين كل شئ قسمة ونصييب...

انا مش قصدى انى صح ولا انى بفهم اكتر من الدكاترة
بس انا نفسيتى بتتعب لما بحس انى بروح اعد زى الحمار واجى
بجد التعليم بقى شئ يخنق اوى
واللى عاوز يتعلم بجد بيتخنق جدا ورغم كدة انا بحب كلية الالسن جدا والله
ومستحملاها علشان بجد بحبها

بس للحب حدود بردو فيها ايه يعنى لو حبيتها وهى كمان حبتنى بدل ماهى مطلعة عينى كدة

الناس صحابى اللى فى اداب وحقوق عايشين عيشة مختلفة تماما لا بيسالو فى دكتور ولا بيحضرو اصلا بيروحو يعدو مع بعض ومكبرين دماغهم وكلهم بيجيبو تقديرات
هتقولو علشان بيذاكرو فى البيت
طب مااحنا كمان بنذاكر فى البيت بس هما مبيعقدوش نفسهم ويخلو الدكاترة تخنقهم
بفكر اعمل زيهم اكبر دماغى طول السنة وفى الاخر دح وملازم وخلاص
بس انا عاوزة اتعلم

ابقو اسالو عنى بقى لو غبت كتير
احتمال اتوفى بسبب الكلية..


43 التعليقات دى بتاعة البوست اللى تحت دة

  1. Unknown  

    ههههههه

    بعد الشر عنك ياجميله

    ادي اللي بناخده من التعليم

    العيال اتجننو خلاص وبيكلمو نفسهم

  2. immigrant  
    This comment has been removed by the author.
  3. immigrant  

    كليتي .. جميلة نظيفة متطورة ومنتجة !


    متفكرنيش بدكاترة الترجمة تحديدا الله يكرمك .. ربنا يطلعني من قسم روسي ده على خير

    بس تصدقي بقيت بستمتع برخامة الدكاترة ؟
    اهو على الأقل الواحد يلاقي حاجات يحكيها :D

  4. حسن حنفى  

    هههههههه

    كل ده بسبب الكليه =))
    ولايهمك كلنا لها
    :)

    بس ان شاء الله الكليه هتحن عليكي بس اصبري عليها
    هههه
    من الحق ليكي تاج عندي

  5. Anonymous  

    ايه يا بنتى راح فين الصبر المسلح..
    وبعدين تسلحى بطولة البال طولة البال وبعدين عشان الورد ينسقى ايه ....
    دكتور يقولى حاجه اسكتى يبصلك شذرا اعملى نفسك مش واخده بالك
    ...وليكى عند ربنا..
    وبعدين بعيد الشر عنك ربنا يبارك فى عمرك وتشوفى نفسك متخرجه من غير اى عاهات ولا اى امراض نفسيه
    بس اصبرى كده وهتشوفى وبعين ده انتى هتتخرجى وتشتغلى علطول علطول شوفتى بقه لازم تصبرى ليه...

  6. EMMY BABY  

    ههههههههههههههههههههههههههههههه

    يبقى انت اكيد اكيد فى مصر

    انا بقى بشوف طبيعة الدكتور وبناء عليه بشوف هل ينفع اتناقش معاه ولا احط فى بقى جزمة واقعد ساكتة

    وغالبا السائد هو النوع التانى

    كلنا لها

    تحياتى

    ايمى

  7. Anonymous  

    بعد الشر عليكى ولا هتتوفى ولا حاجة لا انتى اول اللى دخلوها ولا انتى اخر اللى هيدخلوها..يعنى من الاخر ....كلنا لها
    و الله انا فى الكلية دى و فى نفس القسم اللى انتى فيه و شفت حاجات(يشيب لها راس الوليد فى بطن امه) و شفت دكاترة يا سلام عليهم (زى الفل) ...و الله انا فاكر مرة واحد صحبى بيسال دكتورة على كلمة قالتله همممممممم..هشوفها و قولك المحاضرة القادمه...ده اسمه كلام يعنى!!!!
    و حاجات كتير تعقد و الله...بس الواحد سستم نفسه على النظام الماشى فى الكليه عشان دمه ميتحرفش و نقدر نكمل
    شدى حيلك...كلنا لها
    اسلام

  8. mohamed ghalia  

    إن شاء الله كده يبقى محدش هيتعلم لانى الكليات كلها إلى فى مصر بيحصل فيها كده
    بس إن شاء الله هتتعلمى متخافيش
    بالتوفيق إن شاء الله
    وخدى بالك من صحتك إحنا عايزينك ومحتاجين كلماتك الرائعة
    تحياتى
    دمتى بود

  9. zOzO  

    ههههههههه
    هههههههههههههه

    مش ألسن لوحدها اللي مضره بالصحه
    كلوا يا اوختشي والله
    هههههههههههههه

    ربنا يوفقك يارب
    وكلنا كدا بجد
    عادي يعني
    كبررري

  10. SwEêt mErOô  

    بعيد الشر ليه بس كده

    ربنا معاكي يا رب فعلاً في البدايه كله بيقول الكليه سهله اوي وهتريحي دماغك ع الاخر

    ودماغك تريح في اتجاه تاني خالص وتلاقي نفسك ماشيه بتكلمي نفسك

    بس معلش الصبر مفتاح الفرج السن بتحبك بس هيا اللي بتدلع عليكي

  11. oRiGiNaL HeArT  

    esraa

    ههههههههههههههه
    اة والله انا كنت حاسة انى اتجننت بس كنت مستنية حد ياكدلى المعلومة
    :D
    انتى نفدتى ولا لسة تحت الملاحظة ؟

  12. oRiGiNaL HeArT  

    المهاجرة

    انتى يا بنتى انا عاوزة اغنيلك
    "انا واخدة منك على خاطرى ايوة مخصماك"
    مبتساليش عنى ليه
    وبعد ما الكلية اشتغلت اهى المفروض بقى تيجى تزورينا فى المكتب
    وسلميلى على مى
    وحشاااااانى موت

  13. oRiGiNaL HeArT  

    صحيح بالنسبة للكلية جميلة ونظيفة ومتطورة هحطلك صورة دلوقتى تاكد كلامك :)

  14. oRiGiNaL HeArT  

    يا حسن يا حنفى
    اعمل معاك ايه بقى
    ها
    قولى انت
    انا راضية بحكمك
    يعنى انت مقريتش البوست ولا ايه
    طيب مصعبتش عليك؟؟؟؟؟؟؟
    كل شوية تدبسنى فى واجب
    حرام عليك يا شيخ دانتا فى ثانوية عامة ومحتاج للدعاء خلينى ادعيلك وخليك جدع وبطل بقى واجبات
    وانا ان شاء الله فى اقرب فرصة هحللك كل الواجبات المتاخرة عليا متقلقش مش هنساهم انا معلقاهم على باب المدونة اهم

    نورت :((

  15. oRiGiNaL HeArT  

    عايزة اتطلق و

    اهئ اهى اهئ
    والله صعبانة عليا نفسى اوى
    وبعدين انا حيلتى ايه غير الصبر
    انا بس كنت بفضفض معاكم شوية
    ومقولتش حاجة
    دانا لو اتكلمت هقول بلاوى
    بس اعمل ايه بقى
    ادعيلى :)
    وسلميلى على بيرو كتييير
    "انا عاوزة اشوفه بقى " هههههه

  16. oRiGiNaL HeArT  

    ههههههههههههههههههههه
    جامدة دى
    بتشوفى طبيعة الدكتور الاول
    ههههههههههههه
    احنا تقريبا الدكاترة عندنا نوعية واحدة
    ربنا مايوريكى :)

  17. oRiGiNaL HeArT  

    اسلام

    منور والله "بيتهيئلى انت اسلام رابعة ايطالى" ربنا معانا جميعا ويعدينا منها على خير
    وادينى بشد حيلى على قد ما اقدر اهو :)

  18. oRiGiNaL HeArT  

    mohamed ghalia

    لا هو احنا هنتعمل اى نعم مش التعليم المرجو انما هنتعلم حاجات تانية
    زى مثلا يعنى ازاى نتحترم الدكاترة ونعد زى ال..فى المحاضرة ولما نسمع ومنردش
    عيب طبعا نرد على الناس الكبيرة دة
    ودعوتك بقى انى اخرج منها بخير وسلام :)
    منورنى دايما

  19. oRiGiNaL HeArT  

    zOzO

    هى كل الناس بيتهيئلها انها فى اصعب كلية انا معاكى
    انما مش كله بالبهدلة دى والله
    وبالنسبة لكبرى دى
    نفسى اعملهااااا
    ربنا معانا ان شاء الله
    انتى بتدرسى ايه؟؟؟

  20. oRiGiNaL HeArT  

    m e r o

    هههههههههههههههههههههههههههه
    شوكرن!!! انا كدة دوخت
    واو مملكش غير الصبر
    بس حاسة انى معنديش وقت اصبر
    طول الوقت دايخة فى البلاوى بتاعة الكليية دى
    ربنا يستر
    :)
    يسعدنى مرورك دايما :)

  21. Princesa ... WHiSPeR  

    كليتي حبيبتي الله يحرقها هههههه
    يا يا اوريجينالا جبتي البوست من على طرف لساني
    والله انا بحب الكليه دي جدا
    بس بجد بردو اللى بيحصل فينا ده ظلم وافتراااااااااااااااااااء
    انا نفسي اعرف هم بيعملو فينا كده ليه
    بس صحيح عيب تطلعي مساوئ الكلية كده على العلن
    اما الكتكوته اللى فاهمه الكليه غلط دي
    ايميجرنت هانم الكليه دي هي الانتقام الاكبر يابنتي


    ايه رأيكم يا بنات السن المعذبات لو لمينا نفسنا كده وعملنا بوست كامل عن العذاب اللى بنشوفه في الكليه ده مش يكفيه اصلا بوست واحد <_<

    يلا ف داهيه
    كبرو دماغكم
    كلها سنتين ونخلص

  22. immigrant  

    معقولة كلمتي العابرة دي عملت الانقلاب العلني ده :D
    فضحتوا كليتي الجميلة الجميلة جدا جدا جدا ..
    يعني يا ست أوريجينال نظيفة غاظتك أوي ومتطورة ومنتجة دي هي اللي صح !!
    أنا بكتب على سبيل السخرية على فكرة
    عيب أوي لما واحدة في قسم روسي تقول كده على الكلية بجد ..
    وعلى رأي ويسبر الكلية هي الانتقام الكبير .. الكبير أوي .. الضخم .. huge
    وأنا معاكي إننا نفتح " بلوج " عن كليتنا المبجلة " مش مجرد بوست أو اتنين تلاتة !! "

    ورغم كل ما كان وكل ما يكون وما سيكون وما بيفكر يكون أو مكنش أوعنه ما كان .. أنا بحب الكلية الفقرية دي .. من منطلق إني متخيلش نفسي في كلية تانية مش أكتر .. وبشرط إني مزورهاش كتير
    :D !!

  23. immigrant  

    لسه مخلصتش ..
    أنا اللي زعلانة منك يا أوريجينال إنتي !!
    مستنية أشوفك في كليتي النظيفة الجميلة المتطورة عشان أضربك إن شاء الله ..

  24. كيكى عوووووو  

    هههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههه
    اية يا اخواتى النضافة دى؟
    ههههههههههههه
    واية يا اختشى الدكاترة دول بيعملوكى كدة لية؟
    تكنيش مرات ابوهم وانتى مش واخدة بالك
    ههههههههههههههههه
    دة تعليم ولا عذاب بالظبط
    لا يا اختشى قومى كدة واوعى تستلمى ابداااا
    تا تعيش اروينجال هارت تا تعيش
    يا حبيبتى بجد ربنا يعينك ويصبرك لانك بجد عايزة تتعلمى بالتوفيق يا حبيبتى امواااااة
    عوووووووووووو

  25. GiGi world  

    ياعينى علىالكليه
    كل ده كره للكليه
    ربنا يعينك ويعين الكليه والدكاتره
    انتى لذيذه وعسل كمان
    تحياتى

  26. Zanooba (Zeinab sab9n)  

    يا حبيبتي بعض ما عندنا سواءاً الندافة أو النظام و الله و حيييييييييياة الله متجيش حاجة في عفانة الكلية بتاعتي أنا شكلي حصورها برده و أحطها عشان الفضايح دي ...و حشانني يا أوريجنال ...مستنية جديدك يا حبيبتي و الله أنا بفكر أعمل حملة لإصلاح الحمامات و تنديف الجامعات بدل الأرف و الأمراض اللي أحنا عايشين فيها دي :) :) يعني عن نفسي ألم تبارعات :):)

  27. أختكم فى الله  

    ربنا يعينك يا قمر عاللى انتى بتشوفيه

    ونفرح بيكى وانتى دكتورة فى الجامعة ان شاء الله

    بس اوعى تعملى زيهم كدة

  28. mahasen saber  

    يا بنتى بطلى تسييح لكليتك بقه معرفنا انها عكس نظيفه وعكس جميله وعكس عكاس لمتطوره ...
    ...
    استرى عليها بئه ربنا يسترها على قطاع التعليم كله

  29. Bongo  

    عاشت كلية الألسن حرة مستقلة :D

    دي بس نص الحقيقة .. اللي هو الشكل الخارجي و ما خفي كان اعظم هههههههه

  30. oRiGiNaL HeArT  

    whisper

    متغلطيش فى الكلية لو سمحتى :@
    وبعدين احنا عاوزين تلت اربع مدونات علشان نقول بقى كل اللى فى نفسنا :]

  31. oRiGiNaL HeArT  

    اميجرنت

    لا الباقى فيه كلام انما دى بالذات هى اللى ملفتة اوى وتبان انه كدب من اول نظرة :]

  32. oRiGiNaL HeArT  

    كيكى

    عجبتك الكلية اوى كدة
    اتفضلى
    ياشخية اتفضلى والله
    متغلاش عليكى
    بس حرام احنا عاوزينك
    هههههههه
    انتى بتغيبى ليه كدة
    بيعملو فيكى ايه فى كليتك انى كماان:0

  33. oRiGiNaL HeArT  

    جى جى

    ربنا يخليكى يا جميل
    والله انتى اللى عثل
    منورانى دايما :]

  34. oRiGiNaL HeArT  

    زنوبا

    هههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههههههههه
    ايه دة كله ايه دة كله
    طب يلا احكيلنا بقى على البلاوى المستخبية دى كلها
    هو انتى فى كلية ايه صحيح :]

  35. oRiGiNaL HeArT  

    اختنا فى الله

    الله يخليكى
    كان نفسى والله اطلع دكتورة فى الكلية دى
    بس الدكاترة باين مش عاوزين حد ينافسهم فبيقضو علينا خالص:"(

  36. oRiGiNaL HeArT  

    حماتى

    انا بشرد انا؟؟؟؟؟؟؟؟
    فييين دة
    ما انا ساكتة خالص اهو :P

  37. oRiGiNaL HeArT  

    bong

    عاشت عاشت
    هيه هيه

    هههههههههههه
    خلى الطابق مستور طيب :)

  38. دعوة للأمل  

    ربنا معاكى بجد و انا حاسة بيكى لانى فى الهم دة و ربنا يوفق الجميع و اسلوبك حلو فى الكتابة تحياتى

  39. Unknown  

    لا أله الا الله
    انا مكنتش متخيلة كلية الالسن كده

  40. shawkat  

    :((
    :(((
    :((((
    :(((((

    الموضوع الاخير من غير تعليقات وحزين جدااا

    يارب يكون خير

    ربنا معاكي يارب :(

  41. حسن حنفى  

    :((
    :(((
    :((((
    :(((((

    الموضوع الاخير من غير تعليقات وحزين جدااا

    يارب يكون خير

    ربنا معاكي يارب :(

  42. Anonymous  

    انا تعليق The east bird

    بس لخبطه في الحسابات

    :(

  43. م/ الحسيني لزومي  

    شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
    ضع بنر الحملة علي مدونك والبنر موجود علي مدونتي

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)