ازيكو عاملين ايه؟؟
كلكو طبعا كنتو قلقانين عليا من البوست اللى فات
وكنت صعبانه عليكو
بس احب اطمنكو انه خلاص كل شئ اتظبط
ودلوقتى لو حد من اخواتى شافنى داخل المطبخ
ممكن يبلغ عنى البوليس
قولتولى ليييه ؟؟؟
اقولوكو
بصراحة انا فى الاول الموضوع كنت واخداه من ناحية افطر صائم وثواب فى ماما والكلام الجميل دة
الايام تعدى ورمضان بيمشى وانا مقضياها مطبخ وطبيخ و و و
جينا بقى قبل العشرة الاواخر وحسيت ان الوقت بيجرى بيجرى..
طب مانا لازم الحق
واقول لماما :يا ماما ياحبيبتى انتى يا ست الكل اقعدى صلى فى البيت واعملى معايا حاجة
تقولى: يابنتى هو رمضان بيجى كام مرة فى السنة دة بيجى مرة واحدة ياحبيبتى
طب يعنى هو بيجى عندى انا عشر مرات دة كدة حرااام الصبح طبيخ وبليل غسيل وترويق
لا و اول ماجى انام الاقى حاجة فى ودنى بتقول : سحووووور
بقلبى الطيب افتكر ان فى حد هيصحينى اتسحر
اتفاجئ ان اخويا بيقولى: قومى يلا جهزيلنا السحور
ااااااااااه حرااااااااام
خلاص بقى قررت اخد وقفة قولت اعمل بالنصايح الشريرة اللى سمعتها قبل كدة وعمالة تلعب فى ودانى
وفعلا بدات انفذ


اول يوم

كنت حنينة عليهم شوية عملت كل حاجة زى العادة وجهزت البلح والعصير والحاجات اللى بتبقى قبل صلاة المغرب علطول وجينا بقى للاكل
عملتلهم اكل مفيهوش ذرة ملح حاجة كدة يعنى توجع المعدة اكل عيانيين وقلت اهو هيقرفو ويخلصونى من المطبخ ...
الاقيهم بكل روح رياضية يقولولى :الله تسلم ايدك والله الاكل النهاردة جمييل بس ناقص حبة ملح
يا حبة عينى هو دة اللى ربنا قدركو عليه!!
اعدت بقى طول الليل شغلت دماغى قولت الاكل الدلع اكيد ليه حل ..لالالا بلاش منه
انما لما ازود الملح هتبقى تماااام


وجيه تانى يوم

وخلصت كيس ملح على الاكل.. بصراحة كنت مرعوبة وانا على الاكل
واعدت متنحة فى وشوش الناس اللى اعدة تاكل ولا فارقة معاهم
اتصدمت طيب يا جماعه حد يتكلم حد ينطق مفيش
ياااه للدرجادى مش حاسيين اكيد ماما جايبة نوع ملح ردئ مش بيحدء الاكل كويس
طيب ياربى اعمل ايه بقى والله انا عاوزة اتفرغ فى العشر ايام الاخيرة دى وقلت كويس مفيش دراسة ولا وجع دماغ يطلعلى الهم دة وبعديييين بقى لا دلع نافع ولا حادء نافع دول هيشلونى


اليوم التالت بقى

العصر ياذن..
ماما: ماتصحى يا نونو انتى هتنامى لحد امتى انتى لسة معملتيش حاجة خالص
انا :ياااااااه دة العصر طيب وسايبانى ليه لحد الوقتى (ال يعنى انا زعلانة عشان صحيت متاخر) طيب يا ماما انا هعمل كل حاجة بسرعة
خمسة ونص ماما:ايه انتى لسة محمرتيش الفراخ ولا حطيتى المكرونة فى الفرن ولا قطعتى السلطة و لا ... ولا... ولا
انا : معلش ياماما روحى ارتاحى انتى وكل حاجة هتخلص ان شاء الله
فطرنا فى اليوم دة بعد صلاة التراويح
اخويا 1: بقولك ايه انتى تعملى الاكل من بليل مينفعش كدة انا معرفتش اصلى انا كنت هموت من الجوع
انا :ياريت طب قول لماما تجيب الاكل من بليل وانا هعمله معنديش مانع...
اخويا 2:بقولك ايه بليل الصبح ماليش دعوة لما المغرب ياذن عاوز الاقى الاكل جهز
انا:(اخويا دة ممكن لو ملاقاش الاكل جهز ياكلنى انا شخصيا) حاضر من عنيا بس ماما هيا اللى بتجيب الحاجة متاخرة ..انا ذنبى ايه (طبعا بتكلم بمنتهى البراءة) بكرة ان شاء الله هعمل الاكل بدرى

تانى يوم صاحية من النجمة ودخلت المطبخ وطبعا عمالة اعمل دوشة علشان يتطمنو انى بعمل الاكل ويجرى اليوم كالعادة وتيجى الساعة خمسة ونص والاقيهم بقى بيدخلو المطبخ كتيير ال يعنى عاوزين يساعدونى وياخدو منى الاكل..
وتبقى المفجاة
انى
انى
انى
كنت بغسل المواعين وبعملهم كنافة وقطايف
طبعا كرهتم فى الكنافة والقطايف واى نوع حلويات
اخويا1:فين الاكل
انا :لسة معملتش
اخويا 1: اومال كنتى بتعملى ايه طول النهار؟؟
انا:كانت ماما عاوزة كنافة قلت اعملها ومعرفش ان الوقت هيجرى بسرعة
اخويا2:-يجى على صوت اخويا1 وهو بيقول حسبى الله ونعم الوكيل- نعم!! هو النهاردة كمان مفيش اكل انتى بتستهبلى!! الكنافة دى ماما بتقول عليها بقالها اسبوع اشمعنا افتكرتيها النهاردة وكمان خدتى فيها طول اليوم
انا:طيب اعمل ايه ما عقبال ما عملتها يادوب لحقت اوضب الاكل ولسة هسويه
اخويا 1:طيب احنا ناكل ايه دلوقتى
اخويا 2: كل فى نفسك يا فالح ..دلع بنات!!
ماما:خلاص يا ولاد حصل خير
انا:- فى سرى- والله يا ماما انتى سكر
الاقيها بتقول: احنا نطلب اكل جاهز ولما تخلص هيا تبقى تاكل
اعاااااااااااااااااااا
ومن يوميها اخواتى بيخلو ماما هى اللى تعمل الاكل ويطمنو بنفسهم كل شوية ان الاكل جهز
وانا بقى اخدت افراج..
وربنا يعينى ويعينكو فى الايام دى
اشوفكو فى العيد باذن الله
وكل سنه وانتو طيبين

26 التعليقات دى بتاعة البوست اللى تحت دة

  1. EMMY BABY  

    هههههههههههههههههههههههههههههه

    طب والله كويس النصايح جت بفايدة اهو

    دانتى طلعتى شوريرة فعلا هانوا عليكى يا شيخة تاكليهم بعد التراويح

    مبروك الافراج

    ربنا يكرمك كدة فى العشر الاواخر

    احنا بقى نزلنا كلية اهى اهى اهى اااااه

    تحياتى

    ايمى

  2. oRiGiNaL HeArT  

    مكنتش عاوزة اسمعها والله
    بس الواحد بقى مضطر بقى
    والمضطر يبوظ الاكل
    او ميعملهوش
    هههههههه
    وانتى ايه اللى نزلك بدرى كدة
    سيبك منهم ياشيخة واعملى زى
    انا نفضت للكلية واعدت فى البيت
    وعلى راى ماما رمضان بيجى مرة واحدة فى السنة
    يلا ربنا معاكى ويكرمك ان شاء الله

  3. immigrant  

    طلعتي شريرة قديرة ومقتدرة وقادرة اهو :D
    عموما كل سنة وإنتي طيبة وربنا يتقبل :)
    اوعي تنسي تدعيلي حشردك !!

  4. حسن حنفى  

    ههههههههههه

    والله بجد احسن حاجه

    اللي عاوز حاجه لازم يعتمد علي نفسه

    :d

  5. mahasen saber  

    قوليلى انى وحشه قوليلى انى وحشه قوى كمان ..
    عشان انا مقصره معاكى قوى قوى انا اسفه جدا جدا موت كمان
    اوعى تزعلى ...طب ااقولك انا مستعده اكل من ايدك ومتزعليش منى ايه رايك ..
    حلو العقاب ده..

  6. mahasen saber  

    بس بقالك انا لو ملقتش قدامى حد ياكلنى غيرك يا اوريجنالتى هتاكلينى بعد التراويح ...
    بقالك ايه انا مش قد كده انا صحتى على قدى..بعدين ابنى ده طفل برئ
    ولا شكله المطبخ ناساكى البراءه..

  7. mahasen saber  

    بقولك يا قمر انا هبعتلك ميل احتمال احتاج مساعدتك
    معلش يا بنتى الحوجه وحشه..
    بس انتى بعتالى اضيفك يا شيخه ياشيخه ضيفينى انتى انا مبعرفش اضيف حد ولاسبت..
    مش عايزه اسمعك بتتضحكى ههههههه

  8. صباح الصباح  

    بجد اروبة يا بنتى واللة

    طب انا بقى لوحدى وباطبخ احم اصدى باحط الاكل فى الزبت كل يوم ونفسى اكل طبيخ
    هوة مش ممكن طنط يعنى تعملى حبة بسلة

    ههههههههههههههه

  9. perlina  

    هههههههههههههه عسل يا قطه و الله
    بس انتى المفروض من الاول تاخدى موقف و تقولى لأ مش هعمل حاجه ( اعملى زى ) D::D

  10. Princesa ... WHiSPeR  

    فاااااااااااااااااااااااشله


    وقال عايزين تتجوزو
    جاتكم نيله

    حاسه بان الروح الشريره اللى كانت متقمصاني سابتني وراحتلك بصراحه بصراحه احسن

  11. Unknown  

    ههههههههههههههههههه

    لأ مش ممكن بجد

    هم صحيح صعبو عليا

    بس بردو رمضان مش بيجي غير مره واحده

    ربنا يحققلك فيه كل اللي نفسك فيه

    (:

  12. أختكم فى الله  

    والله انتى زى العسل

    ربنا يعينك ويقويكى

    ويبلغنا ليلة القدر ان شاء الله

  13. mahasen saber  

    جننتينى تعليقات وببعتها على ..لا والف لا..
    واضافه وضفتك ورفضتينى اعملايه يعنى
    اتجنن لا سمح الله..
    ضيفينى انتى عندك وبالنسبه للبلوج قوليلى والنبى البلوج الرسمى بتاع سعادتك عشان ترحمينى ماشى..

  14. عايش... ولكن !!!!  

    هههههههههه
    حتى فى دى فاشله
    طيب يا فاشله مش حرام عليكى الناس الغلابه دى
    والله صعبوا عليه هههه
    بس احسن خليهم يعتمدوا على نفسهم

  15. spower  

    السلام عليكم

    عيد سعيد
    فلنجعله بداية للتغيير

    ليس العيد من لبس الجديد
    ان العيد ما فيه تجديد

  16. oRiGiNaL HeArT  

    immigrant
    دعيتلك والله
    وبعدين بس بقى لشردلك انا
    ههههههههه
    وحشانى اوى :wub

  17. oRiGiNaL HeArT  

    حسن حنفى

    انت بتعتمد على نفسك ؟؟؟؟؟؟؟؟
    هاااا
    اكيد لا
    هو كلام وبس
    كلكو كدة ._,

  18. oRiGiNaL HeArT  

    محاسن صابر

    انتى عثل
    انتى حبيبتى
    انتى ثكر

    هههههههههه
    على فكرة الاكل من ايدى مش بالساهل كدة
    لازم اللى قدامى يعانى الاول

  19. oRiGiNaL HeArT  

    صباح الصباح

    ههههههههه
    بتحط الاكل فى الزيت
    يا عييييينى
    لا صعب اوى
    وبعدين انت عشمان فى مين بس
    طنط ؟؟؟؟؟؟؟
    هى كانت بتعملنا احنا حاجة
    معلش بقى جات اوت :)

  20. oRiGiNaL HeArT  

    بيرلينا


    بس يابنت انتى مدلعة :mad

  21. oRiGiNaL HeArT  

    whisper

    مين قال اننا عاوزين نتجوز :huh

  22. oRiGiNaL HeArT  

    esraa

    والله وكانو صعبانيين عليا انا كمان
    بس الواحد لازم يتصرف بردو :)

  23. oRiGiNaL HeArT  

    اختكم فى الله

    ربنا يكرمك يا رب
    انتى اللى ثكر والله
    وبتنورينى بجد

  24. oRiGiNaL HeArT  

    محاسن صابر

    ههههههههههههههههه
    فهمتى غلط كدة
    لا والف لا انا بتابعها مش بكتب فيها
    وبعدين انا ضيفتك بقالى زمن وانتى مقبلتيش الاضافة

  25. oRiGiNaL HeArT  

    عايش ولكن

    كدة اهلى صعبو على كل الناس
    لييييه
    هوانا كنت عملتلهم اييييه
    وبعدين دة مش فشل دة قمة النجااااااااح

  26. oRiGiNaL HeArT  

    spower

    كل سنة وانت طيب

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)