اكتشفت الايام دى ان القلب الصغير ممكن يحب ويحس اكتر من القلب الكبير..
بيبقى لسة نضيف مشافش اى حاجة تاسيه ولا تخليه جاحد وغبى..
بيبقى لسة مش فاهم ايه فى الدنيا دى..
وبيتعامل بفطرته ويحب كل الناس ومن غير اى غرض..
دلوقتى افتكرت ان قلبى لما كان صغير كان قلب حساس وطيب
اوى مكانش بالقسوة دى..
كنت بحب كل الناس من غير اى سبب كنت بحب صحابى فى الحضانة والمدرسة جدا..
كنت بحب عمو بتاع السوبر ماركت والراجل بتاع العيش..
بجد انا فاكرة انى كنت بحب كل الناس اوى كنت طيبة اوى او كان قلبى طيب اوى
كنت بحب كل اللى حواليا بسهولة وكنت بتعامل بسلاسة وحب معاهم ..
لغاية لما كبرت ودخلت الاعدادى...
جت ماما بقى ومسكت ودنى واديها نصايح..
مش فاكرة ولا نصيحة منها بس انا فاكرة ان المضمون انى المفروض اعمل حدود لنفسى فى التعامل مع الناس
محبش اى حد كدة بسهولة !
الدنيا مفيهاش امان!
مش كل الناس كويسين!
لازم ابعد عن الولاد اللى فى سنى!
والله الست قالت النصايح وسكتت ..
لا قالتلى انتحرى ولا اقتلى قلبك !
هى كان قصدها انى متعاملش بسذاجة بس واتخدع فى اى حد ..
انا بقى اللى متوصيتش..
بعدت نفسى عن كل اللى حواليا وقفلت على قلبى قفلة مهببة..
وقلت خلااااص زمن الطيبة والهبل انتهى
واول حاجة عملتها قبل مادخل باب المدرسة الاعدادية انى
< < <
(شيلته)

وفى فترة اعداى لاقيت بقى البنات عاملة نفسها كبيرة
وكل بنت ليها صاحب بيستناها برة المدرسة
ال يعنى حبيبها بقى وبيجيبو لبعض هدايا فى الفلانتين والحورات دى
انا طبعا ماما موصيانى ان كدة غلط
اذن
كنت اما الاقى اى بنت بتعرف ولد كنت ببعد عنها واقول عليها مش كويسة
حتى لو كانت بتكلم زميلنا فى الدرس و بترد عليه!
... وجينا بقى فى ثانوى
قالولى مرحلة المراهقة والبنت بتحب اى حد وخلاص
وبترجع تندم وتعرف انها كنت بتضيع وقت ومبيبقاش حب حقيقى
اترعبت بقى وحسيت انه مينفعش تهاون
وكمان انا مكنتش عاوزة اتجرح لان قلبى بطبيعته حساس فاى حاجة كانت هتاثر فيه
لو كنت عرفت اى حد كنت هصدق واحب باخلاص
عشان كدة خفت اوى ولو كان فاضل عندى اثار قلب
< < <
(نضفت اى اثار)

يعنى انا كنت اورريدى عاملى على قلبى كنترول فى مرحلة اعدادى
لكن لما لاقيت الموضوع بقى خطير اوى كدة فى ثانوى
عملت عليه اوفر كنترول
خوفا من تسرب المشاعر وانتشار الاحاسيس
وكنت كل لما اشوف بنت بتحب ولد اقول فى نفسى غلطانة وبكرة تندم انها حبت فى السن دة
وقررت انى احافظ على كل المشاعراللى جوايا للانسان اللى هرتبط بيه..
اقدمهاله هدية وتبقى ليه هو بس
لما كنت بفكر بعقلى كنت ببقى مرتاحة اوى انى هدى كل الحب اللى جوايا للانسان اللى هرتبط بيه مش لدة شوية ولغيره شوية واكون غلطانه فى الاخرفقلت استنى
لغاية ما اقابل الانسان اللى هرتبط بيه بيقة عمرى ويبقى هو الحب الاول والاخير فى حياتى
ودة فعلا حصل فضلت محافظة على كل المشاعر اللى جوايا وكاتمة كل احاسيسى حتى عمرى ماحبيت من طرف واحد ولا اى حاجة خالص
قضيتها مذاكرة.. و دح .. وجد.. واجتهاد
وياريته نفع
اخرتها ...!!
فضلت كدة لغاية ما جه الوقت اللى المفروض بقى ادى لمشاعرى افراج..
واخليها تنطلق..
ولكن..
مافيش ..
مافيش مشاعر اصلا عشان تنطلق
اكتشفت انها ماتت من كتر الخنقة بتاعة السنين اللى فاتت دى
بالظبط زى لو عندك عصفور وحبسته ولا بتاكله ولا بتشربه ولا حتى بتسال فيه
وجيت بعد وقت طووووويل عوزه يطير!
ابقى قابلنى ..
هتلاقيه ميت اصلا!!
المهم بقالى فترة بحاول معاها ونفسى اصلح غلطتى بس مافيش فايدة خالص
كل لما افتكر طفولتى وافتكر اد ايه كان قلبى رقيق وحساس ببقى عاوزة اعيط
دلوقتى مافيش نبض خالص مش عارفة اتقبل اى حد فى حياتى

حبيت اضحك على نفسى مرة واقنعت نفسى انى بحب
وخلاص بقى الدنيا اتصلحت
بس ملاقيتش جوايا اى حاجة من اللى بسمعها عن الحب
او اللى حسيت بيها قبل كدة
مانا زى ما قلت حبيت كتيير وانا صغيرة
يعنى عارفة من معنى الحب
بس من بعيد لبعيد
يعنى افتكر كدة انه حاجة كويسة ..
بيخلى الانسان فرحان بالدنيا والدنيا بتبقى حلوة ادامه
انا فاكرانى مرة وانا صغيرة
حبيت !!
حبيت ولد يعنى
كان عندى فى عين العدو خمس سنين

ههههههه

والله كان اجمل حب
مكنتش بحبه لهدف معين او لاى حاجة او اننا هنخطب بقى والكلام دة
لا
كنا عياااااال
بس حبيته اوى لانه عمل معايا موقف جدع اوى...
المهم
فاكرة بقة لما كنت بحبه كنت نشيطة اوى وكنت بتنطط طول اليوم وكنت فرحانة اوى
وكنت قبل كدة بكسل انزل اجيب حاجة لماما
لكن لما حبيته كنت بتلكك وانزل اجيبلها اى حاجة
كنت حابة الدنيا وكنت طايرة كدة
اييييييييييييه
الله يرحم ايام زماااان
دلوقتى بقى بتحايل على نفسى احب
بس بحس انى برد على نفسى واقولها ابقى قابلينى
مش هتحبى حتى لو عملتى ايه
وفنفس الوقت انا مش عاوزة ارتبط وخلاص
مش عاوزة اعيش حياة مجردة من الاحاسيس نهائى كدة..
نفسى ارجع مشاعرى بس خايفة افضل مش لاقياها ولا الاقيلها اثر جوايا..

كتير بقول لنفسى لو رجعت صغيرة عمرى ما هعمل اللى انا عملته دة.. اكيد هسيب قلبى على راحته اوى واسيبه يتنفس ويحس بكل اللى هو عاوزه ويكفينى انى احكم عقلى واكيد عقلى كان هيحافظ على قلبى ومكانش هيخلنى اعمل حاجة واندم عليها.. احساس صعب انك تعيش وانت من غير مشاعر
حتى لو مشاعرك اتجرحت مرة من حب او فراق فده ارحم من انك تكون من غير احساس خالص

.....


ملحوظة
انا مش بقول كدة عشان انا مش لاقية حد احبه
بالعكس انا عمرى ماكنت هفكر فى الموضوع غير لما لاقيت نفسى فعلا قدام موقف بجد ومش قادرة ابقى قده
مقدرتش احس باى حاجة معرفتش غير انى اهرب
والموقف اتكرر تانى ودورت جوا نفسى على اى حاجة بردو معرفتش
خايفة افضل كدة وخايفة ..افقد الامل
ومش عاوزة ارتبط بحد واظلمه معايا وانا مش لاقيه جوايا حاجة اديهاله

66 التعليقات دى بتاعة البوست اللى تحت دة

  1. Princesa ... WHiSPeR  

    جتك القرف قلبتي عليا المواجع "اموشن قرفان"
    فكرتيني باللذي مضي "اموشن قرفان اكتر من اللى قبله"

    محبش اى حد كدة بسهولة !
    الدنيا مفيهاش امان!
    مش كل الناس كويسين!
    لازم ابعد عن الولاد اللى فى سنى!

    انا ماحدش قالي الكلام ده
    بس اكتشفته لوحدي كده

    هقولك على حاجه
    بصي اللي انتي فيه ده احسن بكتير

    اه والله اسمعي مني
    ماانتي عارفه اني زي حلاتك
    مااعتبرش نفسي اتهفيت في عقلي وحبيت قبل كده

    ممكن اقول استهبلت قبل كده اه
    لكن حبيت بجد مااعتقدش
    ووالله كده احسن
    وبالنسبه لموضوع ان المشاعر ماتت
    لا يا حبيبتي ماماتتش
    ده هتلر كان في قلبه مشاعر

    المشاعر مش بتموت بس هي بتدخل في حالة زي بتاعت البيات الشتوي والخمول الصيفي كده
    واول اما بتحاولي تجيبيها من جوه التلاجه بتلاقيها بارده وتخنق كده
    بس بعد فتره بتسخن وبترجع فيها الحياه من تاني

    اقولك انتي عندك فراغ عاتفي
    شوفتي عرفتها لوحدي ازاى
    علشان تضيعي الفراغ ده مش هقولك اكبتي المشاعر لحسن تبقي زي طنط اللى كنت كاتبه عنها بوست قبل كده
    وهتقفي في الشباك تلاقي الدنيا كلها بتجري حواليكي

    بس كل اما الموضوع يخنقك كده اوى
    اخترعي لنفسك قصة حب عيشي فيها علشان ماتتجرحيش
    القلب لو اتجرح مره اه ممكن يتداوي بس مابيرجعش يشتغل زي الاول
    عمرك شوفتي حاجه قبل كده اتكسرت وبعد اما تتلزق ترجع تاني
    لا طبعا استحاله

    استمتعي بكل حاجه في الحياة لحد اما يجي ابن الحلال هيطلع المشاعر من التلاجه ويسخنها
    وصدقيني مش هتخسري

    يووووووووووه انا بقيت رغايه اوى
    ده بوست كامل مش كومنت
    يلا تشااااااااااو بقى

  2. seven  

    مش هقول زيادة كتير
    عن الكومينت اللى فات
    بس
    هقلك على حاجة
    مفيش حاجة اسمها لما اعوز احب اروح احب
    يعنى مبتجيش كده
    اللى هوه استنى الوقت المناسب وبعيدن احب على طول
    هوه الصح فعلا نستنى الوقت المناسب منحبش فى وقت الجب محكوم عليه بالفشل
    بس مش ساعة منقرر نحب ... ندور على حد ونحبه
    الحب بيجلنا مش احنا اللى بنرحلة
    والعصفور المحبوس ماماتش ولا حاجة
    هوه بس يمكن بيصحى من النوم
    بس هيطلع ان شاء لله للشخص الصح

  3. حسن حنفى  

    مش تقولي كده

    مش في حاجه اسمها مشاعر ماتت

    لان مش فيه انسان من غير مشاعر

    وان شاء الله ربنا هيحققلك اللي فيه الخير

  4. Mahmoud البطراوى  

    مشكلتك انك بتدورى على علاج

    رغم انك مش مريضه

    بيجى العياده ناس كتير كده بنرجع لهم الكشف ونبص ليهم شذرا ونمشيهم .....
    لانهم ضيعوا وقتنا وكمان مش عارفين يستمتعوا بصحتهم من احساسهم انهم عندهم مرض

  5. الملاك  

    hالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أختى انكى لم تخطئ منذ البدايه كما تعتقدين بل على العكس تمام انكى حافظتى على مشاعرك لتقديمها لمن يستحقها وهذا ليس خطاء
    ولكن أختى سوف اقول لكى نصيحة قيلت لى من قبل
    أحرصى أختى اشد الحرص على نفسك فأنكى الان مثل الورقه البيضاء التى ستظهر عليها اى خط يوضع بيها ولا تقلقى فالحب ياتى من حيث لا ندرى وساعتها بس بتاكد ان مشاعرنا تحيا داخلنا وانها لا يمكن ان تموا ابدا مهما ضيقنا عليها او تحكمنا فيها لانها تعلم تماما ان ذلك من حرصنا وخوفنا عليها


    مع ارق تحياتى واعذبها
    دمتى أختى برعاية الله

  6. EMMY BABY  

    بصى ياحبيبتى اللى حصل معاكى هو ده الصح فعلا مكنش ينفع تفضلى حساسة اوى كدة ورومانسية كنتى هتتعبى اكتر مانتى تعبانة دلوقتى

    عارفة ليه لان زى مامتك قلتلك الدنيا مش امان اوى

    بس هى المشكلة انك قفلتى على نفسك جامد

    بس صدقينى جدا جدا لو لاقيتى الشخص المناسب بجد واللى انتى هتحبيه المشاعر هتطلع من غير ماتقدرى ساعتها تعملى حتى ولو كنترول صغير

    متخافيش ده الطبيعى كلنا البنات يعنى بنفضل قافلين على قلوبنا لحد ماييجى واحد بس هو اللى هنديله مشاعرنا كلها

    تحياتى

    ايمى

  7. مدحت محمد  

    لالالالالالالالالالالا

    مش معاكى خالص

    مين قال كدة بس

    بيتهيألك يابنتى

    وبكرة تعرفى

    ان شاء الله

  8. صباح الصباح  

    مش ممكن.. كل صورة انتى حطاها فى الف سكين .. خصوصا التانية.. اما الاولى فدى كارثة لوحدها..
    كل دة جواكى.. بس انا عاوز برضة اقول لك حاجة.. اللى انتى عملتية ماكنش كلة صح.. بس برضة ماكانش غلط على طول الخط. انتى زودتيها حبتين.. بس لازم تكونى متاكدة ان البنت المصونة دى جوهرة مليون واحد يتمنى انها تبص لة بس بطرف عنيها .. لان دى بقت عملة نادرة جدا..
    ما تزعليش.. وابداى بالتامل فى الكون.. الفراشات .. روحى مكان مفتوح.. اقعدى على البحر او الكورنيش بالليل راقبى انعكاسات الانوار على المية.. اكييد اكييد هتلاقى صبغة مختلفة وان قلبك لسة بيدق..
    دمت بكل خير

  9. Maha Shahen  

    ليه مبهدله الزوار كدا يا عزيزتى انا فضلت اسعى ورا التعليق لحد ما وصلت والحمدلله
    انا عارفه شعورك والله لكنى كنت بقول زيك لحد ما جه وقت وأتاكدت ان الحب مش من القلب مش معنى اننا حافظنا علي مشاعرنا او حتى خنقناها انها ماتت ابدا
    هى محتاجه بس شخص فعلا يحركها او يتقن فن الحب او ربنا يكون باعته لينا
    مهو لو فكرنا في الاساس القلب مش بيحب بأيدينا يبقى لا يمكن يكون مات بأيدينا
    شيء وحيد اللي يموت القلب وهو قلة الايمان يا عزيزتى
    اما بخلاف كدا فأكيد المشاعر في القلب موجوده ولكنها لسه بدرى عليها علشان تخرج
    متقلقيش مسير الحب هيدق ببابك
    حاولى بس تتجنبى الخوف
    ولما يحب القلب فعلا مش هتقدرى تقفلى بابك او تهربى منه
    هروبك معناه خوف والحب والخوف ميجتمعوش بقلب واحد
    ربنا يسعدك ومتشغليش قلبك بالخوف علشان يقدر يصادف الحب
    تحياتى ليكى

  10. immigrant  

    معنديش كلام زيادة عن اللي اتقال
    اللي عملتيه لما قلتي قفلت قلبي والكلام ده ، نوعا ما مكنش غلط وقتها ،
    بس مش معناه إن مشاعرك ماتت ولا حاجة .. أبدا
    هو بس لسه مجاش اللي يحركها صح .. جه بس اللي يخليكي تدوري عليها جواكي .. بس معرفش يحركها ..
    مسيره يا ستي يجي اللي يحركها أوي ويخليها مش على بعضها :D .. ساعتها لا حتفكري في خوف ولا في أن مشاعرك ماتت ولا أي حاجة من الكلام ده ..
    حظ سعيد يا جميلة :)

  11. zOzO  

    طبعا عندك حق
    مفيش حد بقي بحب بجد
    كلوا اه بحبك
    ومن وراكي دا ابن
    .........
    ههههههههههههههههههههه

    ربنا يهدي يارب
    وتلاقي اصدقاء بجد او ناس تتعاملي معاهم
    ويكونوا حد كويس
    تحياتي

  12. Zanooba (Zeinab sab9n)  

    بجد البوست جميل أوي و شدني أوي لأخر سطر أنا حسيت أني مريت بنفس المراحلةدي كلها ...قفلت على نفسي أوي أوي ...لحد ما ماتت مشاعري ..و مفروض إني دلوقتي في الجامعة و أمي نفسها تشوف بنتها عروسة ...هي مش بتقول بس أنا حاسة بيها ..بس للأسف مش باين أحييكي على الموضوع
    السلام عليكي

  13. *الطالبة عفو الله *زوزو  

    السلام عليكم
    يا اختي ازاي تندمي على حاجة عملتيها كانت صح مئةصح كمان
    كنت حتندمي كل الندم لو كنتي سيبتي مشاعرك لعبة في اليد
    كويس اوي انك حافظتي عليها
    و بعدين في ناس كثيرة حافظت على مشاعرها لحد ما جا الي يستحقها و ادتهالووعايشة كويسة اوي يعني المشكلة مش في انك ما عملتيش علاقة قبل كدة
    و مش عارفة المشكلة فين بس حاولي يا حبيبتي ممكن تحسي بحاجة لما تحسي بحبه ليكي حاولي و ما تفقديش الامل
    و ربنا معاكي

  14. MeMe  

    original heart
    أول زيارة لبلوجتك الجميلة دى وأكيد ان شاء الله مش اخر زيارة ...
    بجد وأنا بقرأ الموضوع .. حسيت لفترة ان دى مذكراتى وكتاباتى انا ... مهما اقولك مش هتتخيلى .. بس بجد كأنه كلامى أنا وشكوتى أنا ...
    بغض النظر بقى عن دا كلــه
    الا انى .. بقولك انه النصيب .. وميعاد فتح باب قلبك دا لسة مجاش ...
    وأول ما يجى .. صدقينى باب قلبك هيتفتح لوحده ... ..وكل الصدأ والركنة اللى كان فيهم هيروحوا لوحدهم من غير ماتحاولى تفتحيه ...
    وماتقلقيش .. وتقولى مشاعرك ماتت .. اللى زينا كدا .. بيبقى ..أكتر حد مليان بمشاعر .. جميلة وصادقة .. ودافية على طول ..لأنه موفرها طول عمره للى يستاهلها...
    شكــرا يافندم..على زيارتك بلوجى .. نورت بيكى بجد...
    وياريت .. الزيارة تتكرر ياجميل ..
    وشكرا جدا على انك كتبتى موضوع .. ليا الشرف انى رديت فيه ...
    سلااااااااااااامز

    urs
    eng\ MeMe

  15. جوجو  

    السلام عليكم
    واضح من كلامك فى البوست ده انك بنت
    مؤدبة جدا وحترمة اووووووووى وكمان بتسمعى كلام مامتك بس انتى كده صح والله
    والمفروض متندميش
    تحياتى

  16. في حب مصر  

    اعتقد مفيش خطأ ابدا في كل اللي قولتيه.. بالعكس دي حاجة جميلة ولازم تفخري بيها
    حب الرماهقة دايما بينتهي بالفشل.. وبيكون عبارة عن مشاعر مش محسوبة واللي بتعمل كنترول مش بتقتل قلبها لكن فعلا بتحمية من اي صدمات ممكن تقضي عليه
    البنات حساسة بطبيعتها عاطفيا واي تجربة فاشلة بتسيب اثر كبير عليها.. ولو التجربة دي جامدة شوية.. يعني لو حبت بجد وفشلت التجربة ممكن تنهار..

    علشان كدة انتي مش غلطانة ابدا.. انتي صح جدا
    وربنا يوفقك بالانسان اللي يقدرك

    تحياتي

  17. Unknown  

    فعلا انا بحس ساعات ان الصغير عشان لسة نقى بيحس اكتر من الكبير بس للأسف العقل و التحكم فى الأعصاب و الحاجات دى ما بيملكهاش الصغير
    و لو أنى عن نفسى لسة كده رغم أنى كبرت أهوه

    مش عارفة بصراحة بس هو موضوع جميل

  18. موناليزا  

    تأكدى يوم ماييجى نصيبك مش هتلاقى ولا كلمة من دول موجودة
    وأحييكى على انك حافظتى على قلبك طوال هذه الفترة وخليكى كده الى ان تجدى من يستحق
    هتلاقى المشاعر اللى اتقفل عليها طول السنين طالعة لوحدها وبطريقة انتى مش متخيلاها كمان
    فماتخليش الموضوع ده يشغللك وسيبيها لله

  19. دعوة للأمل  

    و الله عندك حق فى كلامك يا ريت ايام زمان ترجع تانى و لو ليوم من ايامها
    بس احنا لازم نحاول نعيش الحياة بكل ما فيها بحلوها و مرها
    تحياتى لكى

  20. Princesa ... WHiSPeR  

    هي نونا كتبت البوست ده وراحت انتحرت ؟؟؟

    انتي فيييييييييييييين

  21. حسن حنفى  

    اعتزلت التدوين

    شكرا انكم قبلتوني في عالمكم الفتره

    دي

    ويشهد الله كم احببتكم فيه

  22. حاجات جوايا  

    وقررت انى احافظ على كل المشاعراللى جوايا للانسان اللى هرتبط بيه..
    اقدمهاله هدية وتبقى ليه هو بس
    لما كنت بفكر بعقلى كنت ببقى مرتاحة اوى انى هدى كل الحب اللى جوايا للانسان اللى هرتبط بيه مش لدة شوية ولغيره شوية واكون غلطانه فى الاخرفقلت استنى
    لغاية ما اقابل الانسان اللى هرتبط بيه بيقة عمرى ويبقى هو الحب الاول والاخير فى حياتى

    ----------------------

    كلام رائع ومتزن ويدل ان شخصيتك جميلة وعندك مبادئ
    وعشان كده انا برجوكى متحاوليش تأذى نفسك فى اى تجارب مرهونة بالفشل
    وانتظرى حتى ياتيك من يخفق له قلبك وتتآلف معه روحك وستشعرين وقتها بمشاعر الحب الحقيقى التى تختلف كثيرا عن حب الطفولة او المراهقة أو العلاقات العابرة

    اصبرى بس شوية يا قمر
    ربنا يرزقك بكل السعادة والهنا والحب

    ...................

    أسعدتينى بزيارتك الاولى اختى الحبيبة لمدونتى
    لكننى للاسف لم أستطع الرد عليكى فى مدونتى لوجود عطل فى التعليقات حيث يخفى التعليقات ويظهر الاقدم

    اتمنى زيارتك وتواصلك دائما

    كل ودى واحترامى

    سالى

  23. في حب مصر  

    السلام عليكم
    هو انتي ليه مش بتردي على التعليقات عندك؟؟
    انتي مخصمانا ولا حاجة؟ ههههههه

  24. oRiGiNaL HeArT  

    اولا نا اسفة يا جماعه انى مرديتش الفترة اللى فاتت دى
    بس بعد لما كتبت البوست دة
    جاتلى حالة اكتئاب وكنت مخنوقة اوى
    بس الحمد لله جت بفايدة
    لانى صعبت على ماما ورضيت تخلينى اسافر اسكندرية قالتلى روحى غيرى جو
    والحمد لله ادينى رجعت اهو
    وشكرا على التعليقات والناس اللى سالت عليا
    >>>>

  25. oRiGiNaL HeArT  

    la Princesa ... WHiSPeR
    ماشى يا جميلة :)
    ادعيلى بقى اخرج من حالة البيات الشتوى المزمنة دى
    نفسنا نصيف بقااااا :p
    شكرا على سؤالك بس مانتى عارفة انى كنت مسافرة :)

  26. oRiGiNaL HeArT  

    seven
    شكرا على تعليقك بس انا مكنتش حاطة فى بالى انى لما هعوز احب هروح احب بقى
    لا انا محسبتهاش من الاول انا كان كل هدفى زى ما قلت انى مدخلش تجارب وتفشل :)

  27. oRiGiNaL HeArT  

    حسن حنفى
    اللهم امين
    ربنا يحققلنا كل اللى بنتمناه ويكون فيه رضا ربنا عنا
    وبعدين تدوين ايه اللى اعتزلته
    خد هنا رايح فييين :p

  28. oRiGiNaL HeArT  

    بطوط حبوب

    شذرا !!!!!
    مش مستريحة للكلمة دى
    شكرا على التعليق

  29. oRiGiNaL HeArT  

    الملاك
    أحرصى أختى اشد الحرص على نفسك فأنكى الان مثل الورقه البيضاء التى ستظهر عليها اى خط يوضع بيها ولا تقلقى فالحب ياتى من حيث لا ندرى وساعتها بس بتاكد ان مشاعرنا تحيا داخلنا وانها لا يمكن ان تموا ابدا مهما ضيقنا عليها او تحكمنا فيها لانها تعلم تماما ان ذلك من حرصنا وخوفنا عليها


    كلامك جميل جدا
    جزاكى الله خيرا على النصيحة
    وربنا يوفقنا للى فيه الخير
    هو تقريبا انا بس حصل عندى لغبطة فى التفكير
    والظاهر انى زى مابتقولو انى صح :)

    نورتى المودنة

  30. oRiGiNaL HeArT  

    EMMY BABY
    بس هى المشكلة انك قفلتى على نفسك جامد





    هو دة الموضوع كله
    بس مش مهم مادام زى مابتقولى هيجى يوم وكل حاجة هتتغير
    منورانى دايما يا ايمى :)

  31. oRiGiNaL HeArT  

    مدحت محمد

    ياريت بكرة يثبت كدة
    تقريبا بدات اصدق انى كنت بفكر غلط لما قلت لنفسى انى غلطت
    يعنى لسه بكره هعرف اذا كنت صح ولا غلط :)دمت سالما

  32. oRiGiNaL HeArT  

    صباح الصباح

    ازاى يعنى مكانش كله صح ولا كله غلط
    انت بتقول ان البنت المصونة جوهرة
    طيب ماهو كدة ابقى انا صح تماما
    ولا ايه قصدك

    وفعلا انا رحت مكان مفتوح عشان اخلص من كتر التفكير اللى فى دماغى :)
    منور المدونة:)

  33. oRiGiNaL HeArT  

    nour shahen
    حمدالله على سلامتك واسفة على تعبك
    بجد تعليقك اسعدنى جدا
    وادانى امل
    شكرا على نصايحك الغالية دى
    وفعلا الخوف تقريبا سبب كبير فى حالتى
    ماما دايما بتقولى كدة
    :)منورانى

  34. oRiGiNaL HeArT  

    immigrant
    :p :p
    جه اللى لغبطها بس
    وبعدين مش تقولي انك من اسكندرية كنت جيت رخمت شوية:)
    صحيح
    مش انتى تانية روسى وسكند ايطالى ؟؟

  35. oRiGiNaL HeArT  

    zOzO

    ههههههههههه
    من ورا ايه بقى مقولتيش
    :p

    ربنا يقبل منك :)

  36. oRiGiNaL HeArT  

    Zanooba (Zeinab sab9n

    اولا نتورتى البلوج
    وبعدين طالما مريتى بنفس الاحساس اقرى التعليقات دى
    هتفيدك بجد
    الناس اللى عندهم خبرة اكتر مننا بينصحونا واكيد هما ادرى
    ربنا يهدينا للخير يارب
    :)

  37. oRiGiNaL HeArT  

    zizi

    انا مش ندمانة نهائى انى مكانش ليا علاقات فى المرحلة اللى فاتت بالعكس دة الشئ الوحيد اللى مفرحنى
    انما انا مدايقة انى قفلت جامد واعتقد ان دة مش طبيعى انك تقفلى على نفسك من جميع الاتجاهات للدرجادى
    شكرا على تعليقك ويارب تنورينى دايما :)

  38. oRiGiNaL HeArT  

    MeMe
    وميعاد فتح باب قلبك دا لسة مجاش ...
    وأول ما يجى .. صدقينى باب قلبك هيتفتح لوحده ... ..وكل الصدأ والركنة اللى كان فيهم هيروحوا لوحدهم من غير ماتحاولى تفتحيه

    يا مسهل :p
    ادينى مستنية :))))

    نورتى والشرف ليا انا بتعليقك الجميل على البوست بتاعى

  39. oRiGiNaL HeArT  

    جوجو

    الحمد لله انا مش ندمانة انا بس كنت مدايقة شوية وقلقانة انى مكونش زى البنات اللى حواليا :)

  40. oRiGiNaL HeArT  

    فى حي مصر
    بجد شكرا على تعليقك
    وبالظبط دة كان تفكيرى فى مرحلة ثانوى
    انا حاسة انى كنت اعقل من دلوقتى:)
    بس انا الحمد لله مش ندمانة على اللى عملته
    انا بس اللى مدايقنى انى مش عارفة اخرج نفسى من التفكير دة لما جيه الوقت الصح للارتباط
    مش مجرد حب مراهقة يعنى
    نورت المدونة
    وطبعا مقدرش ازعل منكك بجد انتو كلكو غاليين عندى ربنا يكرمكم جميعا

  41. oRiGiNaL HeArT  

    عاليا حليم
    مش كدة بردو
    مفيش انقى من الاطفال
    بس مع السنين بكتسب زى مابتقولى العقل والتفكير السليم ومعاهم حاجات تانية كتيير بتاثر على براءة قلوبهم
    :)
    اشكرك على زيارتك الاولى ويارب يدوم بينا التواصل

  42. oRiGiNaL HeArT  

    موناليزا
    كلامك صح بجد
    يمكن اكون انا استعجلت شوية وفكرت فى حاجة قبل اوانها وتعبت نفسى
    بس الحمد لله انا مش ندمانة على اى حاجة عملتها
    واتاكدت انى كنت صح جدا
    الحمد لله فعلا الذى عافانى مما ابتلى به غيرى
    انا اكتشفت انى وصولى للمرحلة دى بدون اى تجارب زى كدة دة اكبر نعمة من ربنا
    :)

  43. oRiGiNaL HeArT  

    دعوة للامل
    و الله عندك حق فى كلامك يا ريت ايام زمان ترجع تانى و لو ليوم من ايامها
    بس احنا لازم نحاول نعيش الحياة بكل ما فيها بحلوها و مرها
    اولا منورة البلوج
    بس انا مفهمتش قصدك كويس
    انا عندى حق فى ايه بالظبط
    فى اللى عملته ولا فى انى قلت لو ايام زمان ترجع مش عهعمل كدة
    :)

  44. oRiGiNaL HeArT  

    حاجات جوايا
    وانتظرى حتى ياتيك من يخفق له قلبك وتتآلف معه روحك وستشعرين وقتها بمشاعر الحب الحقيقى التى تختلف كثيرا عن حب الطفولة او المراهقة أو العلاقات العابرة

    والله انتى اللى كلامك موزون ورائع
    انا بس فكرت بتسرع شوية
    بس الحمد لله بدات اعقل تانى :)
    منورة المدونة وان شاء الله يدوم التواصل :)

  45. حسن حنفى  

    ايييييييييييه بس

    كل ده غياااااب

    :d

    مستنين الجدييييييييد

  46. safa7_karmooz  

    ياااااااااااااااااااااااااااااااااااه

    يااااااااااااااااااه بجد يعنى

    تعبان الايام دى وهتعب اكتر لو رديت

    خلينى ساكت واقف معجب بالبوست بتاعك..:)

  47. safa7_karmooz  

    بس ااقولك...اثبتى على مبدأك ده لغاية لما يجى صاحب النصيب واللى يستاهل بجد..:)

  48. oRiGiNaL HeArT  

    حسن حنفى
    شكرا على سؤالك
    وكويس انك منورنى لسه
    هاااا
    :)

  49. oRiGiNaL HeArT  

    سفاح كرموز

    شكرا على النصيحة واكيد بعد البوست دة
    هعمل بيها جدا
    بس لو عندك راى فى الموضوع عامة ياريت تقوله
    ومدام انت شوفت التاج يبقى خلاص على اقل من مهلك بقى
    :)

  50. صباح الصباح  

    الحمد للة ان انتى غيرتى جو.. واعتقد ان نفسيتك بقت احسن كتير
    انا اصدى ان مش كلة صح ولا كلة غلط هو اننا نكون وسط.. لا صلب اوى اوى ولا كمان نكون زى الريشة اى حاجة تفكرنا
    وفية على ما اعتقد حديث او مقولة ماثورة بتقول اية:
    لا تكن قويا فتكسر ولا لينا فتطوى.
    اللى انتى عملتية بقى انك كنتى قوية زيادة عن اللزوم.. مش الكل وحش.. وممكن احنا اللى فاهمين غلط.. وبرضة مش كلة حلو .
    يارب يكون المعنى بقى اوضح واتمنى لك كل خير

  51. Anonymous  

    مدونتك جميله ومشاعره بريئه زيك انا بقه قريت البوستات وعنيه مش وجعتنى وعجبنى قوى حلم رومانسى الواحد فكره بيروح لبعييييد وحاجه ساقعه شكلها النتيجه مؤمنه بمبدأ المقاطعه فعاقبتكم ..مبروك عليكى المدونه الجميله دى وغيرتلك لون البوست يا رب يريح عينك ...اتمنالك كل خير فى رعاية الله وامنه..

  52. بنت الاسلام  

    حبيبتي الحب شيء جميل جدااا الحب بصفة عامة انك تتعاملي مع الناس بحب وطيبة لكن مع الناس اللي تستحق ده

    ماما كانت بتحذرك وده حقها وانتي فعلا عملتي الصح

    انتي مش موتي مشاعرك لاء

    انتي احتفظتي بيها نظيفة طاهرة للفارس اللي هيكون ملك علي كل احلامك

    كون انك مقدرتيش تحبي فوارد جداا ان يكون قلبك ماحسش بالشخص ده ومنتظر شخص تاني يحبه بجد

    جميل ان قلوبنا تعيش من غير قيود بس في زمننا لازم نضع قيود عشان ماتنخدعش وماتنجرحش

    ان شاء الله تحب وتتحبي وحب السنين كله الي عاش جواكي ينطلق ليغمر الحبيب بشتي معاني الحب والسعادة

    تحياتي

  53. oRiGiNaL HeArT  

    صبح الصباح
    الفكرة وصلت الحمد لله
    وطبعا عندك حق فى كلامك

  54. oRiGiNaL HeArT  

    عايزة اطلق و
    بجد نورتينى
    وفرحت اوى انك قرتك بوستاتى والحمد لله ان مدونتى عجبتك وياريت تشرفينى بالزيارة دايما:)
    وبجد الف شكر للاهتمامك وتغيير اللون

  55. oRiGiNaL HeArT  

    بنت الاسلام
    والله تعليقك اسعدنى جداااااااااا
    وكلامك جميل بجد
    ربنا يكرمك يارب وشكرا على الكلام الجميل دة :)

  56. رحــــيـل  

    شوفى انا مش بحب التربيه اللى كده مع ان تقريبا 99فى الميه من بيوت مصر ربوا بناتهم كده
    عيب وحرام وميصحش
    وتبقى البنت اجرمت لو فكرت مجرد تفكير انها تبص لولد او تتعامل معاه باى شكل
    مع ان هما ممكن يأسسوا صح وبعد كده سيبوا الولد او البنت يتعاملوا بعد مايعرفوهم ايه حدودو التعامل
    لان كده كده هيكون فى تعامل احنا مش عايشين لوحدنا من غيرهم


    اما بخصوص انك حاسه انك مش قادره تحبى فالمشكله بسيطه وسهله
    انتى بس لسه مش لاقيتى اللى قلبك يدق ليه
    واللى يحرك كل مشاعرك واحاسيسك

    بس لما تتقابلوا ان شاء الله هتحسى بحاجات كتير حلوه
    ومشاعرك هتاخد افراج

    تحياتى وحبى لكى

  57. oRiGiNaL HeArT  

    رحيل
    نورتى المدونة بجد
    بالنسبة للتربية لو تاخدى بالك انا قلت ان ماما نصحتنى وسابتنى
    هى فعلت قالتلى المبادئ اللى المفروض انى اعرفها وبعد كدة سابتنى على راحتى تماما كانت واثقة فى اى تصرف اتصرفه وعمرى ما اتحاصرت من اهلى واعدو يقولولى ابعدى عن دة ودة
    بالعكس والله لو كان حصل موقف مع حد واحتكيت باى شخص وحكيتلهم فكان بيبقى عادى لانهم عارفين انا هتعامل فى حدود الادب وخلاص
    مش مشكلتى ابدا ان اهلى اتدخلو زيادة فيا
    انا مشكلتى انى انا اللى خنقت نفسى بنفسى من غير اى ضغوط من حد
    انا حبيت اوضحلك بس واسفة على الاطالة :)
    نورتينى

  58. tote  

    السلام عليكم
    انا عايزة اقولك انك صح وانت صغيرة انت مش اسيتى على نفسك ولا حاجة
    كان ممكن تعملى زى كل البنات وتندمى حاليا وحتى لو حسيتى انك مش قادرة تحبى دلوقتى ده لانه لسة ما جاش اللى يستهلك صدقنى
    عسى ان تكرهو شيئا وهو خير لكم
    ربنا بيجزيك على احترامك لنفسك وعايزة اقولك سر انا عاملة زيك بالظبط وحتى الان لم افتح قلبى
    تحياتى والصبر جميل

  59. و القادم....أجمل  

    مش عارفه اقولك ايه
    لاني مش في موقفك
    بس بحس انك لحد ما صح
    لو كنتي على حريتك اوي
    كان ممكن تحصل مواقف
    بنزعل عليها لما نفتكرها

    ربنا يوفقك و يرزقك
    زوج صالح
    و ذرية صالحه
    إن شاء الله
    و صدقيني الحب هيطلع لوحده

    :)

    إحترامي و حبي
    :)

  60. Moustafa`  

    ايه ده كلو
    انا تهت من مغاره علي بابا دي علشان أحط كومنت
    وسبحا ناله حوالي 30 واحد تكبدوا العناء ده ربنا يزيد محبتك
    --
    البوست حلو اوي فعلا
    مش عارف حسيت كده بطفله بتتكلم عن مشاعر جميله وأسلوب نقي مش مكلكع
    هو ده مش إحساس بردو
    دا انتي اورجينال هارت عل الآخر
    صدقيني الحب اللي وصفتيه ده حب أفلام ابيض واسود
    الحب اللي بجد بيبقى مليان معاناه وألم وتقلب مزاجي حاد
    لأن عاده احد الطرفين بيحب التاني
    ---
    انتي زي ماقال بطوط مش مريضه بالعكس انتي صاغ سليم جدا
    يابخت اللي هيتجوز بنت زيك
    بجد ماما نجحت معاكي اوي
    بس الفكره ف إنك تلاقي الشخص اللي يرحك جوايا المشاعر دي
    مودتي وابقي اكتبي بوستاتي زي دي كتير بصور
    سلام

  61. immigrant  

    صحيح أنا تانية روسي
    وكان السكند إيطالي بس حضرتي غيرته إنجليزي على آخر شهر :)

    أنتي مين هنا على كده ؟ :P

  62. immigrant  

    إحم .. أقصد مين هناك :)

  63. Nada  

    يااااه
    ايه الكلام دة كله
    وجعتيلى قلبى ونا بقرأ
    بس بصى
    صدقينى لما يجى الانسان اللى هترتبطى بيه هتحبيه لانك فضلتى محافظة على مشاعرك ليه
    يعنى انتى عجبك اللى كل يوم مع واد شكل !!!
    والله انتى ارحم بكتييير
    وحالتك احسن حالة
    كفاية انك بنت متميزة لسة مشاعرها مطلعتش لاى حد
    مش زى بنات اليومين دول
    عرفت مييييت واحد قبل جوزها
    ياشيخة احمدى ربنا

  64. Anonymous  

    كل رمضان وانتى بخير يا اويجنال ورمضان الجاى تبقى فى احسن حال وربنا يتقبل منا الصيام والقيام لوجهه الكريم ان شاء الله ..انا بس حبيت اهنيكى بالشهر الكريم..فى رعاية الله وامنه.

  65. مواطن مصرى نايم  

    كل ما ادخل ابقى فاكر انى علقت
    لقيت نفسى انى كنت معلق فعلا بس قلت لك افتحى التعليقات
    المهم
    انا كنت عاوز اعلق تعليق موز عالبوست ده
    لانى اول ما نزلتيه كان فى موقف معايا صادمنى
    لكن دلوقتى خلاص
    المهم انك تعرفى ان الحب بهدله
    ههههههههههههه
    اه بس كده

    تحياتى
    اسلام

  66. بذرة امل  

    هههههههههه
    دمك خفيف طحن
    ما شاء الله عليكى
    انتى شخصية بيسموها فى انماط الشخصيات معبرة
    بس غلط تقولى على نفسك ضعيفة الارادة لانك ده بتدى رسالة سلبية لعقلك
    انتى اكيد عندك ارادة قوية لكنك بتطلع فى حاجات وبتكسل فى حاجات تانية يعنى محتاجة تدريب
    بوست جميل ياقمر
    وياريت الزيارات بينا ما تتقطعش

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)